Saturday 17 September 2011

Belajar dan semakin Bodoh.

Alhamdulillah syukur masih sempat update blog aq nie. kali nie aq nk bercerita tentang BELAJAR BELAJAR dan BELAJAR MENGIKUT. 1stly aq nk bgth korg tentang ape yg aq tulis nie hanyalah pendapat aq yg aq dpt lihat selama 22 taon aq idop. Aq hope korg leh luangkan masa 2 minit utk baca benda ini.Sbbbkn saja-saja aq nk tulis, cma aq nampak kita semakin kabur dalam erti mencari ilmu.firstly aq nk tunjukan 3 tokoh yg memberi aq inspirasi selain family,n of course la nabi Muhammad. Dan ape kaitan dengan tajok aq tentang BELAJAR BELAJAR dan BELAJAR MENGIKUT.

SYEIKH AHMAD DEEDAT
Ketiga-tiga tokoh nie aq rase x ramai sangat kenal kot, so ape kata aku kenalkan, SYEIKH AHMAD DEEDAT  merupakan seorang ulama yg sgt terkenal pada zaman 1940-1990.Beliau mengkaji dan menghafal kesemua kitab agama termasuklah Al-Quran,Injil,Zabur,dan kitab2 lain. Beliau berhijrah ke Afrika Selatan ketika berumur 9 tahun dan menjadi anak yatim piatu di negeri orang pada ketika itu.namun Berkat usaha Beliau merupakan seorang pemidato dan pendebat agama yg tidak pernah ditewaskan serta telah mengislamkan mungkin puluhan ribu umat di serata dunia.



FRANK WILLIAM ABAGNALE JR
dia ni adalah seorang perunding keselamatan Amerika yang terkenal kerana sejarah sebagai seorang pakar dalam memalsukan cek, menyamar dan melarikan diri. Ia menjadi terkenal pada tahun 1960 kerana berjaya memalsukan cek bernilai 2.5 juta di 26 negara selama lima tahun, bermula ketika ia berusia 16 tahun.
secara ringkas beliau nie seorang penipu,bkn penipu calang-calang tapi dia mengaku dah menyamarsebagai tidak kurang daripada lapan identiti berasingan, berjaya meniru seorang juruterbang syarikat penerbangan, seorang doktor, seorang agen Biro Penjara dan peguam.2 kali kena jail tapi terlepas Dia juga menjalankan sebuah syarikat perundingan penipuan kewangan iaitu Abagnale & Associates. Akhirnya ditangkap tapi diberi pengampunan oleh dan dijadikan salah seorang org penting dalam sejarah bank amerika.


PARTINI SARIKIN SARI
Dan yg terakhir sekali adalah seorang wanita ayu.tapi disebalik kelembutan dia ada kekerasan. beliau merupakan seorang pesilat kebangsaan Malaysia. masih belajar di UITM. Dia merupakan salah seorang pesilat yg digeruni. Merupakan pesilat harapan negara. Pingat Emas bkn lagi perkara baru bagi beliau dalam acara silat olahraga.


BELAJAR BELAJAR dan BELAJAR MENGIKUT

        Jika kita lihat secara rambang ketiga-tiga tokoh diatas, apa yg mungkin kita fikirkan tentang mereka mungkin adalah
  •  mereka merupakan 3 orang yg hebat.
  •  Dan kita lihat mereka adalah org yang akan dan telah tercatat dalam sejarah. 
  •  F.A.Jr, adalah seorang penipu yg berjaya.
  •  S.Ahmad Deedat pendebat dan pendakwah yang berjaya.
  •  Partini.S.S. pula adalah pesilat/pengamal senibeladiri yg berjaya.
        Jika itu yg kita dapat melalui pembacaan diatas, bg aq kita masih lg berada dalam golongan BELAJAR MENGIKUT. Keadaan mengikut bg aq adalah keadaan dimana kita menerima ilmu yg diberi itu bulat-bulat namun kita tidak cuba belajar mengkaji tentang bagaimana sst itu terjadi. Contoh mudah kita lihat graduan2 universiti yg tidak berjaya,aq boleh katakan mereka cemerlang dalam pelajaran yg mereka IKUTI, namun ketika belajar di IPTA IPTS,mereka tidak belajar utk hidup, maka keadaan tersebut menjadikan mereka orang yg BELAJAR MENGIKUT dan bukan BELAJAR BELAJAR.

        Sama juga keadaan di atas, ke 3 3 tokoh diatas, kita mungkin boleh sekadar ambil fakta tentang apa yg aq katakan di atas. Ataupun kita boleh BELAJAR BELAJAR dan berfikir bagaimana keadaan 
  • F.A.jr ketika menjadi seorang penipu dan menipu menjadi Hakim, Peguam,Juruterbang dan lain2. Cara beliau berlakon sebagai seorang actor.
  • dimana beliau belajar memandu kapal terbang? 

  • S.Ahmad Deedat telah membaca hampir kesemua kitab agama lain, namun bagaimana beliau mampu mempertahankan Agama islam beliau?
  • Apakah ucapan beliau yg hebat sehingga beliau boleh menewaskan ratusan Paderi, dan mengislamkan ribuan umat islam.

  • Partini S.S. telah memenangi pelbagai kejohanan silat,namun berapa kalikah beliau telah "berjaya gagal"  sebelum beliau berjaya?
  • tendangan atau teknik apakah yg digemari beliau sehingga beliau berjaya tewaskan ratusan pihak lawan?
  • dan byk lagi pelajaran lain yg mgkin kita mmpu olah.terpulang...

DAN akhir sekali kita tya diri kita apa yang kita dapat setelah membaca blog ini? Adakah kita telah BELAJAR BELAJAR atau masih BELAJAR MENGIKUT kerana apa yg aq tahu, ke3 3 tokoh yg aq sanjung adalah mereka yg BELAJAR BELAJAR... tepuk dada tyalah minda.-originally by http://dato-h.blogspot.com/




2 comments: